Skip to main content

Onderscheidend

Kindercentrum Babbels is een antroposofische kinderopvang waar de individuele ontwikkeling van het kind centraal staat. Want ieder kind is uniek en beschikt over eigen talenten. Dat is het uitgangspunt voor de manier waarop wij naar kinderen kijken en hen benaderen. Kindercentrum Babbels wil dat alle kinderen het volste vertrouwen hebben in zichzelf en in harmonie zijn met hun omgeving.

Kindercentrum laat zich hierbij inspireren door verschillende pedagogen en visies:

  • Antroposofische visie van Rudolf Steiner voor inrichting en pedagogie;
  • Loris Malaguzzi die het Reggio Emilia centrum oprichtte om de creatieve ontwikkeling van de kinderen te stimuleren ;
  • Thomas Gordon voor de visie op hoe wij met de kinderen willen communiceren
  • Zorg en bewondering voor de natuur en religieuze gevoelens.

Antroposofie betekent ‘wijsheid over de mens’. Ruim honderd jaar geleden heeft Rudolf Steiner ( 1861-1925) verschillende levensgebieden, waaronder inzichten over opvoeden en het onderwijs, beschreven. Voor Kindercentrum Babbels betekent dit:

  • Worden wie je bent;
    • ‘Worden wie je bent’ betekent voor Kindercentrum Babbels dat wij ieder kind als een uniek mens zien.
  • Hoofd-hart-handen;
    • Het hoofd wordt aangesproken als kinderen bijvoorbeeld de taal en het rekenen ontwikkelen. Dit vermogen ontwikkelen gebeurt vanaf de geboorte. Door te zingen, een herkenbaar dagritme te verzorgen, voor te lezen, met kinderen te praten, een rijke leefomgeving te creëren, helpen wij om bijvoorbeeld het denken tot ontwikkeling te laten komen.
    • Het gevoelsleven wordt ook verzorgd door onze bewuste aandacht voor gesprek en communicatie. (Zie ‘Gordon en hoe wij met de kinderen communiceren’ en ‘Interactievaardigheden in het algemeen pedagogisch beleid’).
    • De handen verzorgen wij door de kinderen actief met hun eigen handen, binnen veilige grenzen, de wereld te laten ontdekken. (Zie Regio Emilia ‘de creatieve ontwikkeling van kinderen in het algemeen pedagogisch beleid’).
  • Denken-voelen-willen;
    • Voor Kindercentrum Babbels betekent denken-voelen-willen dat wij bij iedere leeftijdsfase van de kinderen kijken waar zij zijn in de ontwikkeling van denken-voelen-willen. Ons handelen en aanbod sluit zoveel mogelijk bij deze ontwikkeling aan.
  • fysiek-, ether-, astraallichaam-ik;
    • Fysiek: Kindercentrum Babbels besteedt aandacht aan veiligheid, gezonde biologische voeding, geborgenheid, voorspelbaarheid, warmte, een gezellig samen zijn, ieder kind als een uniek individu zien dat in ontwikkeling is zichzelf te worden.
    • Ether: Kindercentrum Babbels kiest er bewust voor zuinig en doordacht met de vitaliteitskrachten van kinderen om te gaan. Wij willen kinderen niet overvragen en niet ondervragen. Ons pedagogisch handelen en aanbod stemmen wij op de leeftijdsfasen en ontwikkelingsbehoeften van de kinderen af.
    • Astraallichaam: Vanaf ongeveer zeven jaar oefenen kinderen zich dit eigen te maken. Kindercentrum Babbels sluit bij deze ontwikkeling van de kinderen aan door de houding van onze beroepskrachten naar de kinderen, de ouders, elkaar en alle andere mensen, dieren, planten en de aarde waar wij mee verbonden zijn met respect en vanuit het goede voorbeeld te willen ontmoeten. De beroepskrachten zijn zich bewust van hun grote en grootse rol in het geven van het goede voorbeeld.
    • Ik: . Kindercentrum Babbels wil het wonder van ieder kind zien. Vragen of raadselen die de kinderen ons op hun levenspad geven willen wij samen met de ouders oppakken om zo gezamenlijk het kind te helpen een autonoom, vrij mens te worden.
  • Zintuigen en hechten;
    • Kindercentrum Babbels werkt met 12 zintuigen die in iedere leeftijdsfase een eigen accent hebben. Voor de kinderen van 0-7 jaar werken wij aan de lichaamsgerichte zintuigen. Dit zijn de tastzin, levenszin, bewegingszin en evenwichtszin. Deze zintuigen helpen het kind een actieve verbinding met het eigen lichaam aan te gaan.
    • Voor kinderen tussen 7-14 jaar worden vier andere zintuigen aangesproken en ontwikkeld: de reukzin, smaakzin, gezichtzin en warmte zin.

Loris Malaguzzi - Reggio Emilia

Reggio Emilia kent drie uitgangspunten: de ruimte, het materiaal en kijken en luisteren.

Voor Kindercentrum Babbels betekent dit:

  1. De ruimte: kinderen moeten worden uitgedaagd zodat ze gaan experimenteren en ontdekken. Binnen en buiten wordt vaak met elkaar verbonden. Wij bieden kinderen de ruimte om binnen veilige grenzen de wereld te ontdekken en met materialen te experimenteren. Het buiten- en binnenspel worden veelvuldig aangeboden en daar waar mogelijk worden elementen uit het buitenspel, zoals takken, diertjes, groenten die wij oogsten, mee naar binnen genomen om daar het binnenspel mee te verrijken.
  2. Materiaal: kinderen inspireren om hun ontdekkingen en ideeën vorm te geven. Er wordt veel gebruik gemaakt van kosteloos materiaal.
  3. Kijken en luisteren: begeleiders zijn gericht op de ontwikkeling van de eigen identiteit, zelfstandigheid en creatieve vaardigheid van het kind. Ontwikkelingen worden bijgehouden door middel van documentatie

Thomas Gorden

De Gordon communicatie is ontwikkeld door Thomas Gordon ( 1918-2002). Kernpunten van zijn communicatie zijn: actief luisteren, ik boodschappen en conflicten oplossen. Voor Kindercentrum Babbels betekent dit:

  • Kindercentrum Babbels wil naar alle kinderen luisteren met de vraag: wat is het verhaal dat dit kind met mij wil delen? De pedagogisch medewerkers spreken vanuit ik boodschappen naar alle aanwezigen dus ook ouders en andere collega´s. In ik boodschappen word verantwoording voor het eigen gedrag, de eigen boodschap en het eigen handelen genomen. Dit willen wij voorleven aan allen die deel uitmaken van Kindercentrum Babbels.

Zorg en bewondering voor de natuur en religieuze gevoelens

De liefde voor de aarde en alles dat leeft is voor Kindercentrum Babbels een belangrijke pijler binnen onze visie. Wij willen eerbied voor de natuur en mensen voorleven aan de kinderen. Voor Kindercentrum Babbels betekent dit:

  • In het aanbod van liedjes, creatieve activiteiten, buitenspelen, boeken, de aankleding van de ruimte, het poppenspel en knutselen komt deze eerbied terug. De kinderen ervaren de natuur met al hun zintuigen. Ze ruiken aan de bloemen, het gras en de bladeren. Ze proeven het eten dat moeder Aarde ons schenkt in de vorm van brood, groente, fruit, beleg en traktaties.
  • De eerbied die wij voorleven drukt een religieus gevoel uit. Voor Kindercentrum Babbels betekent religieus ‘verbinden’. Religie staat los van geloof of kerk. Wij gaan ervan uit dat ieder mens behoefte heeft aan verbinding en in verbondenheid met de aarde en al haar bewoners wil leven. Religieuze gevoelens verzorgen wij door de maaltijd met elkaar met een lied of gedicht te beginnen. Na de maaltijd danken wij voor het eten. Met dit gebaar drukken wij ook een religieus gevoel uit; wij gooien geen eten weg en proberen zoveel mogelijk van ons overschot met anderen te delen.
  • Kindercentrum Babbels wordt door kinderen uit verschillende geloven, achtergronden en religieuze stromingen bezocht. De diversiteit binnen de organisatie, zowel van kinderen als medewerkers, willen wij vieren door kinderen kennis te laten maken met waarden en gewoonten uit deze culturen. Dit doen wij bijvoorbeeld tijdens het vieren van (jaar)feesten.